A céges blogok fontossága ma már vitathatatlan, hiszen közelebb hozza az olvasókat a vállalkozáshoz, megkönnyíti a kommunikációt, és szakmai közösséget is épít. Minderre azonban csak egy valóban jó üzleti blog képes, így érdemes átgondolni, hogy mitől is lehet az minőségi.
Mivel egy vállalati blog a marketingstratégia részét képezi, tudni kell, hogy milyen céljai vannak vele a vállalkozásnak, mivel az eredményessége ennek tudatában mérhető. A végső cél többnyire a konverzió, az olvasóvá, majd potenciális ügyféllé, vevővé alakítás. A blog bejegyzései nem az íróról szólnak, nem is a vállalkozásról, hanem az érdeklődőről, az olvasóról. Az számít, hogy ő mit és miért szeretne olvasni. Ehhez fontos tisztában lenni azzal, hogy miért olvasnak üzleti blogot a vállalkozás célcsoportjába tartozók.
A téma tulajdonképpen bármi lehet, ami valamilyen módon kapcsolódik a vállalkozáshoz. Az „így készült” típusú műsorok nagy népszerűségnek örvendenek a tévében, és ugyanilyen érdekes lehet a téma egy-egy blogbejegyzésként is. A legtöbb ember szeret belátni a színfalak mögé, és ez nagyszerű lehetőséget ad erre. A szakmai tippek és trükkök nagyon hasznosak lehetnek az olvasók számára, akik nem mellesleg szeretik megosztani a hasonló jellegű írásokat a hasonló érdeklődésű ismerőseikkel. Az egyik legjobb forrást az ügyfélszolgálat jelenti, kimeríthetetlen tématárként áll rendelkezésre. Ez a tökéletes „2 in 1” megoldás, hiszen mindamellett, hogy a kollégák munkáját megkönnyítve megválaszolja a leggyakoribb kérdéseket, vicces és tanulságos történetekkel szórakoztatja az olvasókat.
A bejegyzésekhez kérdések, észrevételek érkezhetnek kommentárok formájában, így nem marad egyoldalú a kommunikáció. Ügyfélszolgálati jellegű írásoknál ez azért lehet nagyon fontos, mert lehetőséget ad specifikusabb kérdések megválaszolására is. Ezeket a kérdéseket és az azokra érkezett válaszokat természetesen mindenki láthatja, így azok is elégedettek lehetnek, akik egyébként nem jeleznék az ügyfélszolgálat felé a problémáikat, hanem elkönyvelnék, hogy az adott termék vagy szolgáltatás nem látja el megfelelően a funkcióját, és ezt az elégedetlenséget esetleg terjesztenék is.
Témától függetlenül is van jelentősége azonban az interakciónak, hiszen a kommentekre adott reakciókkal éreztetni lehet az olvasóval, hogy számít, fontos a véleménye és ő maga is. Ez nem csupán annak szól, akinek a kommentjére a válasz érkezik, hanem az összes többi olvasónak, akik nem mertek írni, vagy egyszerűen nem szokásuk.
A bejegyzések stílusa és formája blogonként eltérő lehet, de vannak általános érvényű szabályok, melyeket érdemes betartani minden esetben. Ezek főként a bejegyzések szerkezetére, hangvételére vonatkoznak, és sokat segíthetnek egy eredményes blog megalkotásában:
Az statisztikákból lehet megtudni, hogy melyik cikk sikerült, melyik nem. Ezeket vizsgálva, összehasonlítva, elemezve határozható meg, hogy milyen hosszra, címekre, milyen jellegű témákra vevők az olvasók, melyiket olvassák a legszívesebben, melyiket osztják meg a legtöbben. Később ezek alapján érdemes megírni az új cikkeket. A nagy számok törvénye alapján: minél több az olvasó, annál nagyobb az esély arra, hogy valamelyikük megosztja a bejegyzést, vagy vásárol valamit az oldalról.