A weboldal létrehozása sokszor nem tűnik olyan bonyolult feladatnak, ám amikor nagy lendülettel belevetjük magunkat a tervezésbe, akkor hamar szembesülünk a valósággal. A weboldal tervezés bizony teljes embert igénylő, hosszadalmas munkafolyamat, melynek során minden egyes lépésnek kiemelt jelentősége van.
A weboldal létrehozása sokszor nem tűnik olyan bonyolult feladatnak, ám amikor nagy lendülettel belevetjük magunkat a tervezésbe, akkor hamar szembesülünk a valósággal. A weboldal tervezés bizony teljes embert igénylő, hosszadalmas munkafolyamat, melynek során minden egyes lépésnek kiemelt jelentősége van.
Új weboldal létrehozása előtt érdemes belefektetni az időt és az energiát a tervezésbe, ha ugyanis az alapok biztos lábakon állnak, akkor a honlap létrehozásának gyakorlati része sokkal gördülékenyebb lesz, a végeredmény pedig pont olyan lesz, mint amilyet elképzeltünk.
A weboldal tervezés első lépése választ adni arra a kérdésre, hogy mi célból kerül létrehozásra a honlap. Vannak webhelyek, melyek funkciója a tájékoztatás, hogy az érdeklődők információt szerezhessenek adott termékekről, szolgáltatásokról. Ez esetben a weblapot elsősorban azzal a céllal hozzák létre a készítők, hogy lehetővé tegyék a kapcsolatfelvételt. A brandépítés, azaz a márka erősítése, népszerűsítése, pozíciójának javítása vagy épp megtartása a fő célkitűzés. A termékértékesítéssel foglalkozó vállalkozók az online eladás céljából hozzák létre a weboldalukat, amiket webáruházaknak hívunk. Végül, de nem utolsó sorban a webhely egyfajta portfólióként is funkcionálhat.
A célok nagyon sokfélék lehetnek, és természetesen átfedésbe is kerülhetnek egymással. A weboldal rendeltetésének meghatározása azonban nélkülözhetetlen ahhoz, hogy eredményes legyen a munka, és olyan honlap szülessen, ami minden tekintetben megfelel az elvárásoknak.
Ugyanez a helyzet a célközönség meghatározása esetén is, ugyanis ez is egy lényeges feladat a tervezési szakaszban. Nem mindegy, hogy milyen látogatók figyelmét szeretnénk felkelteni a weblappal. Minél inkább behatárolásra kerülnek a célszemélyek, annál nagyobb eséllyel lesz vonzó számukra az online felület.
A marketingben Buyer Persona-nak hívjuk azt a fiktív személyt, aki a vállalkozás egyik célcsoportját képviseli. Valójában egy nem létező, kitalált karakterről van szó, de ha a megalkotását egy alapos piackutatás előzi meg, és valós adatok alapján ruházzuk fel a különböző jellemzőkkel (például életkor, családi állapot, életstílus, vásárlási szokások, stb.), akkor a valóságban is létező embereket személyesít meg. A Buyer Persona-k segítségével sokkal könnyebben szegmentálható a piac.
A látogatók elsőként a weblap kinézetével szembesülnek. Egyes kutatások szerint az emberek 42%-a a dizájn alapján alkot véleményt a weboldalról. Ha nem megfelelő az elrendezés, ha rossz a felépítés, ha nincs logika a struktúrában, ha zavaró a színkombináció, ha túl sok vagy túl kevés a képi anyag, akkor nagy esélye van annak, hogy az érdeklődők a vissza gombra kattintva sietősen elhagyják az oldalt.
Előfordulhat ugyan, hogy ennek ellenére beleolvasnak a tartalomba, de arra is számtalan példa van, hogy a nem megfelelő dizájn elemek láttán anélkül lépnek el az oldalról, hogy egy mondatot is végig olvastak volna. A webhely grafikai tervezésére tehát nagy gondot kell fordítani, ha az a cél, hogy pozitívan hassunk a látogatókra, vagy legalábbis ne riasszuk el őket.
Az egyik legfontosabb dolog, amit meg kell érteni, az az, hogy az emberek mindent szeretnek, ami valamilyen oknál foga ismerős a számukra, de ha valami nem mutat számukra egy kis újdonságot, akkor azt unalmasnak találják, a túlságosan ismeretlen pedig egyenesen rémisztően hat rájuk. Ezt az egyszerű emberi jellemzőt a weboldal kinézetének megtervezése során is érdemes figyelembe venni.
Egy hagyományos weboldal, ami felépítésében és a külső stílusjegyek tekintetében is pont ugyanolyan, mint a többi, valószínűleg érdektelen lesz az emberek számára, hiszen nem kelti fel a figyelmüket, vagy ha pillanatnyilag hatást is gyakorol rájuk, utána valószínűleg feledésbe merülnek a látottak. A konvenciókkal teljesen szembemenő, túl merész elképzelések megvalósítása szintén nem javasolt, ugyanis azok gyakran visszatetsző reakciót váltanak ki. Érdemes tehát az arany középúton maradni, és a hagyományos elgondolásokat néhány izgalmas megoldással tarkítani.
A weboldal tervezés folyamata általában három, egymástól jól elkülöníthető munka létrehozásából áll.
Valamikor a drótváz és a mockup létrehozása között kell dönteni a weboldalon alkalmazott színekről, színkombinációkról. A színek tudat alatt óriási hatást gyakorolnak a látogatókra, éppen ezért nélkülözhetetlen, hogy azok kerüljenek kiválasztásra, amik támogatják, erősítik a közvetíteni kívánt üzenetet. A rosszul megválasztott árnyalatok negatívan hatnak a látogatókra, és könnyen előfordulhat, hogy emiatt tudomást sem vesznek a tartalomról.
A weboldal tervezés tehát egy komplex feladat, amit nem szabad a véletlenre bízni. Ha lépésről lépésre végig visszük a folyamatot, és a részleteknek is nagy figyelmet szentelünk, akkor egy jól működő honlap tulajdonosai lehetünk.